Saturday 4 August 2012

Check list

Assalamualaikum.

Minggu ini, Alhamdulillah baby turns 33 weeks old. Esok, 6 Ogos 2012 insyaAllah my scheduled ANC at Klinik Kesihatan, Jitra.

Dah masuk 33 weeks ni, makes me more berdebar. :) Ya la, lagi one month plus minus to go. So, untuk mengurangkan debaran itu, I want to write down my checklist untuk Mama dan baby. Tak pastilah complete atau tak, but at least I have my own plan.  Checklist ini pun saya rujuk kepada banyak blog, kerana saya belum ada pengalaman^^

Checklist untuk Mama (semasa check-in hospital dan selepas melahirkan) :

  1. Buku merah - ini adalah buku yang mencatatkan segala information kesihatan tentang ibu semasa mengandung. Buku ini penting untuk diserahkan kepada pihak hospital samada swasta atau kerajaan ketika register untuk bersalin, kerana tercatat segala 'pregnancy development and history' untuk rujukan doktor. Bagi ibu yang telah memilih hospital swasta mungkin tidak memerlukan buku ini, tetapi kerana saya mahu prepare for the worst, jadi saya register juga di Klinik Kesihatan Daerah.
  2. T-shirt/ Nursing T-shirt (2-3 helai)
  3. Stokin (2-3 helai)
  4. Kain batik / seluar longgar
  5. Toiletries
  6. Maternity pad
  7. Panties (disposable panties recommended)
  8. Nursing wear
  9. Instant drinks (3 in 1 Milo, Kurma sebagai light snack)
  10. Selipar dalam rumah
  11. Anti septic dettol untuk cuci luka
  12. Cotton balls
  13. Camera (untuk ambil gambar baby! yeayy!)
Checklist semasa berpantang :
  1. Bengkung
  2. Pakaian yang sesuai
  3. Ubat- ubatan untuk berpantang
Checklist barang asas baby (1st day) - semua ni diletakkan siap-siap comel-comel dalam beg :
  1. Baju newborn (2 pasang)
  2. Barut (2 helai)
  3. Sarung kaki dan tangan
  4. Pampers newborn
  5. Bedung (napkin)
  6. Towel
  7. Minyak Telon/ Yun Yi
Checklist barang baby complete set :
  1. Beg baby 
  2. Pakaian baby
  3. Barang mandian
  4. Wet tissue - untuk cuci poo poo baby
  5. Toilet roll
  6. Nappy cream
  7. Bedak/ Losyen (perlu ke?)
  8. Selimut
  9. Tilam/ bantal/ katil
  10. Lapik getah
  11. Kelambu
  12. Sabun/ berus untuk cuci botol susu
  13. Sabun cuci baju baby
  14. Baby bath basin
  15. Botol susu
  16. Breastfeeding set
  17. Milk Storage Bag
  18. Stoller/ Baby Carrier
** Ini adalah checklist peribadi saya, yang saya rasakan perlu untuk diri saya, dan semestinya berbeza dengan orang lain.. Jika perlu penambahan, minta maklumkan saya budak baru belajar :) Allahul mustaan.

0 comments:

Post a Comment